

De kerstfeestjes zijn achter de rug. De volgende resem verplichtingen komen er aan: Oudjaar zingen, Oudjaar vieren, Nieuwjaar vieren, nieuwjaarsbrieven gaan voorlezen. Misschien nog een verjaardag hier en daar. Bij ons resulteerde dat in 3 kerstfeestjes,1 verjaardagsfeest, 4 nieuwjaarsbriefmomenten en Oudjaar zingen. Daar had nog bij kunnen komen: kerstavond en Nieuwjaar vieren bij mijn grootmoeder, kerstfeestje onder de grote familie (tantes, nonkels, coole neven en nichten) en Oudjaar vieren onder vrienden of familie.
Lees meer
Hoe zit het bij jullie?
Zijn jullie kinderen ook zo moe als de onze?
Moe van een fantastisch eerste trimester vol uitdagingen, leren en heel veel plezier?

Elke dag passeert er wel een berichtje op Facebook:
'Help, mijn kind is compleet overprikkeld. Niks gaat goed, hysterie, onrustig slapen, nachtmerries, lichtgeraakt, ruzie maken met broer(s) of zus(sen), niet willen luisteren... . Ik weet niet meer wat te doen.'
Lees meer.jpg)
Talenten…
Het is me wat. Je wordt er haast mee om je oren geslagen. Talenten in voetbal. Talenten op school. Talenten hier. Talenten daar. Talent in dit. Talent in dat.
Maar wat is talent eigenlijk?
Lees meer
Afgelopen week nam ik deel aan de opleiding ‘specialist in het beelddenken’.
Beelddenkers leren en denken visueel. Het is iets van alle tijden. Denk maar aan de muurschilderingen uit de prehistorie.
Baby’s en peuters leren ook alleen maar door beelden, aanrakingen, beleving en ervaring, iedereen wordt geboren als beelddenker. Pas rond het 5de en 6de levensjaar verandert dit. De grootste groep schakelt dan over op auditief leren, via het gehoor dus .
Lees meer
Die ene druppel was er gewoon te veel aan....
Je voelt de vuurbal binnenin groter en groter worden. Je beseft in een seconde wat er gaat gebeuren, je staat op ontploffen. De vuurbal begint vanuit je buik op te stijgen naar je borstkas, naar je keel en plots... Je begint te roepen. Je bent boos. Heel boos! Je kids dreven je tot het uiterste.
Lees meer
Je kent dat wel....
Je zoon krijgt een grote legodoos. Flikkerende oogjes. Enthousiasme. Vol overgave begint hij te bouwen. Hij vergeet de tijd en gaat volledig op in het plan lezen en het bouwen. Maar plots hoor je gezucht en gepuf. Frustratie, want het lukt niet. Hij ziet het niet. Hij wordt boos en wilt dat je komt helpen.

Heb jij een hobby of activiteit waar je geen compromissen in wilt of mag doen? Die je zo'n deugd doen dat je ze echt nodig hebt in je leven? Dat wanneer je die activiteit een tijdje niet meer deed, je dit fysiek of mentaal begint te voelen.
Lees meer
Ik schrok gisteren van de cijfers in de krant. 51% van de leerlingen heeft mentale problemen gehad. 74% van deze groep ervaart te veel druk. 50% van de leerkrachten heeft elke week leerlingen met mentale problemen. 50%!!!!
Lees meer
Terug komen bij je zelf. Hier. Nu.
1 minuut is echt niet lang, maar het heeft zeker effect. Zeker als je het elke dag een paar keer doet.

Wel...
Ik heb 13 jaar met hart en ziel lesgegeven in de eerste en tweede graad van het middelbaar onderwijs. Na twee burn-outs leerde ik hoe belangrijk het is mijn eigen hart, gevoel, ritme en intuïtie te volgen. Ik maakte een transformatie door. Ik sprong.

Ik spring.
Naar de overkant. Naar die kant waar het tot voor kort nog helemaal donker was.